torsdag 6 januari 2011

Gullmarn


Körde ett pass me Team kamraten Petter på Gullmarn idag.
Tog en bra långstund att gå till fiskeplatsen. Nattens snöande gjorde att de låg ca 25 cm blötsnö på isen så blev slitsamt att gå o dra pulkorna på isen. Väl framme kunde vi konstatera att fisket sög precis som för dom som var ute igår antagligen.
De vi fick var Torsk ,Sandskädda, Vittling o ev en vittlinglyra sy.ns på bilden. Är lite osäker men tror iaf de. Kommentera gärna om ni har andra förslag.
Vädret var riktigt dåligt de me me blåst o snöande.
Imorrn blire storsatsning på Gädda ja o petter mot Team Gurka hoppas nu bara de kommer upp en Madame. Har inte fått större än 6,7 på isen så vore dags nu.
Hade

5 kommentarer:

  1. Det är en glyskolja. Vitlinglyran har bland annat ett grymt underbett.

    Läste på Peanuts-bloggen om ett hål nära land med massa sandskädda, samma hände mig sist. Kanske inte lika extrema djupskillnader för mig men mystiskt ändå, verkar ha varit hur många som helst på den lilla ytan.

    SvaraRadera
  2. Tjena Henke, Peter Nilsson här, kan bara hålla med om glyskolja. Däremot tror jag att du fått en bonusart på söndan, översta bilden måste va en oxsimpa med den gällockstaggen!

    SvaraRadera
  3. Tjenare Peter, "Art-Kjells" fiskekompis?
    Jag känner mig inte helt hundra på skillnaden mellan ox- och rötsimpa men har fått för mig oxsimpan har ännu längre taggar. Kolla in dessa bilder:
    http://avkrokenfiske.com/Konken09/Microfiske/Dvergulke/dvergulke45elinskraamestoe190309.jpg

    http://avkrokenfiske.com/Konken10/Micro/Dvergulke/dvergulke28-7olhei030510.jpg

    SvaraRadera
  4. Tack för hjälpen med artbestämningen. e inte helt hundra på de udda arterna i havet.
    Peter ja de hade ju vart intressant om de va en oxsimpa det har ja inte. Jag kan lägga upp fler bilder på den så kanske det går att se tydligare.
    Tack för infon :)

    SvaraRadera
  5. Peter här igen(kjells fiskekompis ja)Kanske var jag lite för säker på arten först Henke,som Patrik säger skulle taggen kanske varit ännu längre och lite truppig spets om jag inte minns fel ,det kan vara en rötsimpa som "spänner taggarna". Fler bilder ger kanske svaret.

    SvaraRadera