söndag 16 januari 2011

Planer 2011?

Nu har jag öppnat "skattkistan" dvs min köksoffa där jag har de mesta prylar till fisket. Har spridit ut allt över golvet och gör en översyn av vad som behöver införskaffas.
Krokar, linor , o annat bröte som tyvärr är ett måsta att byta varje år ja ibland efter varje fiske.
Men som sagt vad fisket kostar bryr jag mig inte om har jag pengar läggs de på fisket.
Konstigt det där köpa nya prylar till fisket svider inte ,men en full matkasse i affärn kan få en o skruva på sig.

Nu till planerna.
2011 skall helt klart inriktas på att samla Reg. Har inte brytt mig tidigare utan bara skrivit upp dom som Pbn. Men nu börjar det där letandet bli roligt igen och det skall banne mig märkas i Pb listan.
Vilka arter som skall satsa på lite extra har jag inte helt bestämt. Men några mål har jag.

Piggvar: Jag och kollegan Petter skall satsa extra mycke på den arten.
Reg har jag fått. Nu handlar det om att hitta de riktigt stora och det finns såklart för mycke intressanta ställen att fiska på, men vi vet ju på ett ungefär vart de är lönt att prova. Så 3 kg får bli mitt mål i år och givetvis ett antal över kilot.

Gädda: Förhoppningsvis är isen borta när man kommer hem från Kenya och då blir det Gäddfiske för hela slanten. Har jag inte klämt en 10a på isen tills dess skall jag göra allt för att ta den i vår. Det häftigaste hade varit i flytring men då får det inte bli lika blåsigt som förra året.

Abborre: Har ett pb på 1590 gr vilket är rätt så retsamt men vatten med stor borre finns det gott om frågan är bara om tiden finns, blir nog inte alltför många seriösa pass på den arten.

Bergylta: Har pb på 1350gr , men att få en på 1,4 skall inte vara alltför svårt man skall bara ta sig ut. Gjorde ett enda seriöst pass förra året men i år blir det mera av den varan. Har ju tillgång till båt där de riktigt stora fångas , så får bli ett projekt till sommaren.

Gös: Svårt att komma i kontakt med de riktigt stora, men har ett vatten som skall provas flitigt strax innan leken sen får jag se hur mycket tid jag lägger restan av året på den.

Sutare: Finns ju flera vatten här omkring som leverrar reg så det får också bli några försök. Tog en på 3kg 2009 så det borde inte va alltför svårt.

Små arter som Paddtorsk , Blågylta, Sill, skall inte vara helt omöjligt.
Tyvärr lägger man inte tid på dem utan det blir oftast som bifångster.
Men man bor ju nära bra vatten så nån av dem borde jag kunna regga in i år.


Hittils har jag ju bara två reg Färna och Piggvar så målet detta år blir att komma upp till silvernål dvs 5 arter.
Känns inte helt omöjligt gäller bara att satsa lite.
Men som sagt fiske skall vara avkopplande också så lite latmansfiske blir det allt me 2011.

Ha de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar