torsdag 13 januari 2011

Topp o botten 2010 del 2/3



Topp 2: Petter hade i flera år planerat att fiska i dammen han släppte i 5 karpar för ca: 7 år sen. Å förra året blev det äntligen av.
Spänningen var hög när vi gick runt dammen hade de överlevt eller frusit ihjäl.
Dammen e rätt liten men blir aldrig botten frusen så de borde vara kvar men hur stora?
När vi kom fram såg vi en i ytan direkt som gick o käka.
Vi pilla ihop grejorna o började flöt meta.
Ganska omgående får Petter Karp , modell samma storlek som vid isläpp ca 1.5 kg.
Vi började misströsta o trodde då att de stannat i växten.
Han får en till som är lite mindre o vi började klia oss rejält i huvudet.
Jag får en som väger 2kg o då växte hoppet igen.
Vi byte sida på dammen o då hände de.
På en brödbit som låg halvt under ytan krokar jag en spegel på 7,9 kg o då började de gå upp för oss.
Karparna hade förökat sig , men inte förrän Petter får en liten baby på ca 1.5 hg så stod de klart ,dammen kryllade av Karp.
En stund senare fick jag en på 8,3 kg och kvällen var gjord ja nästan hela metesäsongen.
Så många karpar som vi fått där på två pass har vi inte fått under hela livet.
Kul o ha ett vatten att åka till när fisket är trögt nån annanstans.


Botten 2:
Jag och en annan fiskepolare Thomas hade börjat bli smått desperata över trögt Gösfiske och valde förra året att lägga båten i en annan sjö.
Många rykten om stora bestar gjorde valet enkelt.
Men enkelt var de såklart inte vi gjorde väl 10 pass tillsammans i sjön o några på var sitt håll o fisket var extremt trögt. Thomas lurade endast en på 5kg de va allt av storlek sen var det mest fisk under 1kg.
Men de största fångas såklart strax innan leken o eftersom vi fick i båten i Juni förra året skall vårfisket bli mer spännande hoppas jag.
Förövrigt var Gös fisket för mig riktigt dåligt i samtliga sjöar jag provade 2010 inte många på vertikal. Tur dock att Petter räddade Team färgerna med ett reg på
6180 gr. Bra där. forts följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar